leczenie bol plecow

Ból pleców, zwany także lumbago, jest objawem kilku różnych problemów kręgosłupa.
W pojawieniu się bólu biorą udział takie anatomiczne struktury jak: więzadła, mięśnie, nerwy i struktury kostne tworzące kręgosłup (kręgi).

Czasem ból tej okolicy może być spowodowany problemami w pobliskich narządach, na przykład – nerki.

Około 75 – 85 % ludzi doświadcza bólu pleców w życiu. Ponadto prawie 50 % z nich będzie miało dolegliwości więcej niż z jednym odcinkiem kręgosłupa.

Napięte mięśnie często powodują ból pleców. Naprężenie często występuje w przypadku nieprawidłowego podnoszenia ciężkich przedmiotów i nagłych, niewygodnych ruchów.

Napięcie może również wynikać z nadmiernej aktywności. Przykładem może być uczucie bólu i sztywności, które występuje po kilku godzinach pracy w ogrodzie lub uprawianiu sportu.

Objawy bol-plecow

Ból pleców może mieć wiele objawów, w tym:

1. tępe uczucie bólu w dolnej części pleców
  2. kłujący lub przeszywający ból, który może promieniować w dół nogi lub stopy
  3. Ograniczenie bólowe podczas ruchu

Objawy bólu pleców, które mogą wskazywać na poważny problem. Objawy wskazujące na poważniejszy problem medyczny:

• problem z oddawaniem moczu
  • drętwienie, mrowienie lub osłabienie jednej lub obu nóg
  • uraz pleców, np. upadek
  • intensywny, stały ból, który nasila się w nocy
  • utrata wagi
  • ból związany z pulsującym uczuciem w brzuchu
  • obecność gorączki

Kręgi to zazębiające się kości ułożone jedna na drugiej, które tworzą kręgosłup. Dyski to obszary tkanki, które amortyzują przestrzeń między każdym kręgiem. Obrażenia dysku są dość częstą przyczyną bólu pleców. Czasami dyski te mogą wybrzuszać się, przepuklinować lub pękać. Nerwy mogą się skompresować, gdy tak się stanie.

Jednym z powodów bólu może być dyskopatia, kiedy wybrzuszony dysk międzykręgowy naciska na nerw. Ból w tym przypadku promieniuje w nogę. Taki stan nazywamy – rwą kulszową. Rwa kulszowa może być odczuwana w kończynie dolnej jako: ból, mrowienie, drętwienie. Kolejnym powodem bólu może być choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa. To schorzenie powoduje uszkodzenie chrząstki stawów w kręgosłupie.

Osteoporoza
Utrata gęstości kości, zwane osteoporozą, może prowadzić do mikro złamań kręgów. Co może powodować poważny ból i nazywane złamaniem kompresyjnym.

Inne przyczyny bólu pleców
Istnieje wiele innych potencjalnych przyczyn bólu pleców, ale większość z nich występuje rzadko.
Pamiętaj, aby skontaktować się z lekarzem, jeśli doświadczasz regularnego bólu pleców, który nie ustępuje.

Przewlekłym bólem pleców nazywamy taki ból, gdy objawy występują dłużej niż trzy miesiące.

Dlaczego warto przyjść, by leczyć bol-plecow?

Rozpoznanie bólu pleców

Badanie fizykalne to zazwyczaj wszystko, co jest potrzebne do zdiagnozowania bólu pleców. Podczas badania lekarz zbada:

• umiejętność stania i chodzenia
  • zakres ruchu kręgosłupa
  • odruchy
  • siła mięśniową
  • różne rodzaje czucia (np. temperatury)

W przypadku poszerzenia diagnostyki, lekarz może zlecić dodatkowe badania, w tym:

• badania krwi i moczu
  • rentgen kręgosłupa
  • tomografię komputerową (CT) lub rezonans magnetyczny (MRI)
  • elektromiografię (EMG) w celu zbadania przewodnictwa nerwowego

Leczenie bólu pleców
W większości przypadków leczenie leczenie obejmuje leki, fizykoterapię i rehabilitację. Pomocnym może być zastosowanie blokad, co pozwala znacząco poprawić dolegliwości bólowe i jakość życia.

Czynniki ryzyka pojawienia się bólu pleców:

• siedzący tryb życia
  • brak ćwiczeń
  • rozpoczęcie
  • ntensywnych ćwiczeń bez przygotowania się
  • osoby starsze
  • nadwaga

Stan psychiczny również ma wpływ na ryzyko wystąpienia bólu pleców, w tym przewlekły stres, depresja lub lęk.