leczenie migreny

Migrena to stan neurologiczny, który może dawać wiele objawów. Często charakteryzuje się intensywnymi, wyniszczającymi bólami głowy. Inne objawy to nudności, wymioty, trudności w mówieniu, drętwienia lub mrowienia, oraz nadwrażliwość na światło i dźwięk. Migreny często występują rodzinnie i dotyczą wszystkich grup wiekowych.

Rozpoznanie migrenowych bólów głowy określa się na podstawie historii klinicznej, zgłaszanych objawów, oraz wykluczając inne przyczyny bólu. Najczęstsze typy migrenowych bólów głowy to: migrena bez aury oraz migrena z aurą (wcześniej znana jako klasyczne migreny).

Nauka współczesna dużo wie o mechanizmach migreny, jednak nie potrafi dotąd wskazać jej dokładnej przyczyny. Na przykład jedna z przyczyn są zmiany pewnych substancji w mózgu – zmniejszenie poziomu serotoniny. Inne czynniki, które mogą wywołać migrenę, to:

• zbyt intensywne światło
    silne upały lub inne ekstremalne warunki pogodowe
  • odwodnienie
  • zmiany ciśnienia
  • barometrycznego
    zmiany hormonalne u kobiet, takie jak wahania estrogenów i progesteronu podczas miesiączki, ciąży lub menopauzy
  • nadmierny stres
  • głośne dźwięki
  • intensywna aktywność fizyczna
  • pomijanie posiłków
  • zła higiena snu
  • stosowanie niektórych leków, takich jak doustne środki antykoncepcyjne lub nitrogliceryna
  • ostre zapachy
  • niektóre pokarmy
  • palenie
  • spożywanie alkoholu

Objawy migreny

Migreny mogą pojawić się w dzieciństwie lub wystąpić dopiero we wczesnej dorosłości. Na migreny cierpią częściej kobiety niż mężczyźni.
Objawy migreny:

• obniżony apetyt
  • depresja
  • zmęczenie lub niska energia
  • częste ziewanie
  • nadpobudliwość
  • drażliwość
  • drętwienie okolicy szyi
  • zwiększona wrażliwość na światło i dźwięk
  • nudności
  • zawroty głowy lub omdlenie
  • ból po jednej stronie
  • głowy, po lewej stronie, prawej stronie, z przodu lub z tyłu lub pulsujący ból głowy w skroniach
  • wymioty

Ponad połowa osób cierpiących na migrenę ma mdłości i wymioty. Objawy te mogą się rozpocząć w tym samym czasie, co ból głowy. Zazwyczaj jednak zaczynają się około godziny po wystąpieniu bólu głowy. Pamiętaj, podczas wizyty można dobrać leki które zmniejszą lub wyeliminują te dolegliwości.

Dlaczego warto przyjść, by leczyć migrenę?

Migreny nie mogą być wyleczone, ale mogę Ci pomóc w radzeniu sobie z nimi, aby rzadziej występowały. Leczenie może również pomóc w zmniejszeniu intensywności bólów migrenowych.

Co może zawierać Twój plan leczenia:

• dostosowanie stylu życia, w tym radzenie sobie ze stresem i unikanie czynników wywołujących migrenę
  • leki na migrenę na receptę, które będziesz przyjmować profilaktycznie, aby zapobiec migrenie i zmniejszyć częstotliwość bólów głowy
  • blokady: nerwu skrzydłowo-podniebiennego, nerwu potylicznego
    stosowanie botuliny
  • ciała monoklonalne (najnowsza metoda profilaktyki bólów głowy)
  • leki na receptę pomagające w nudnościach lub wymiotach
  • terapia hormonalna, jeśli migreny mają związek z cyklem miesiączkowym
  • poradnictwo
  • opieka alternatywna, która może obejmować biofeedback (metodę psychologiczno-relaksującą), medytację, akupresurę lub akupunkturę

Zapobieganie i nadużycia bez wizyty u lekarza

Nadużywanie leków przeciwbólowych
Częste i powtarzające się stosowanie dowolnych leków przeciwbólowych (takich jak ibuprofen, paracetamol, ketoprofen), może powodować bóle głowy związane z nadmiernym stosowaniem tych leków. Osoby z migreną są bardziej narażone na wystąpienie tego powikłania.

Często pacjent jest proszony o prowadzenie dzienniczka bólu głowy. Zapisywanie tego, co robiłeś, jakie pokarmy jadłeś i jakie leki przyjmowałeś przed rozpoczęciem migreny. To wszystko może pomóc w identyfikacji czynników wywołujących migrenę.

Ważnym elementem jest zmniejszenie stresu w swoim życiu i nauka radzenia sobie z nim. Poznaj metody relaksacyjne.

Ćwicz regularnie. Ćwiczenia mogą pomóc nie tylko zmniejszyć stres, ale także kontrolować masę ciała. Eksperci uważają, że otyłość jest związana z migreną. Pamiętaj, o rozgrzewce przed ćwiczeniami, a także o tym, że zbyt szybkie i intensywnie ćwiczenia mogą wywołać migrenę.