leczenie polineuropatii

Polineuropatia jest stanem, w którym nerwy obwodowe ulegają uszkodzeniu. Nerwy, biegną po całym ciele w skórze, mięśniach i narządach. Gdy nerwy są ulegają uszkodzeniu, nie mogą wysyłać regularnych prawidłowych sygnałów i otrzymywać informacji zwrotnej.

Istnieją dwa główne typy polineuropatii: ostra i przewlekła.

• Ostre postacie występują, gdy objawy pojawiają się nagle. Ten typ jest dość częsty, jej podłożem tego procesu jest reakcja autoimmunologiczna lub infekcję powodującą uszkodzenie nerwów. Ostre przypadki można skutecznie leczyć w warunkach szpitalnych.
  • Przewlekłe formy występują, gdy objawy utrzymują się przez długi czas. Ten typ może być spowodowany przez choroby podstawowe, takie jak cukrzyca lub niewydolność nerek. Istnieje wiele różnych przyczyn przewlekłej polineuropatii. Nie zawsze łatwo jest znaleźć przyczynę, a w niektórych przypadkach nie mają wyraźnej przyczyny.

Objawy polineuropatii

Najczęstsze objawy które mogą wystąpić to:

• przypadkowe, dziwne doznania, znane jako parestezje
    nagłe ostre bóle
  • uczucie pieczenia lub mrowienia, zwłaszcza stóp i dłoni
  • drętwienie
  • uczucie osłabienia w nogach lub ramionach
  • potknięcia się lub upadki
  • kłopoty z połykaniem

Dziedziczna polineuropatia jest przekazywana genetycznie przez jednego z rodziców. Warunki te zwykle powodują powolne i stopniowe uszkodzenie nerwów, takie jak w chorobie Charcota-Marie-Tooth.

Ostre formy polineuropatii mogą wystąpić z powodu:

• niektóre środki owadobójcze
  • zaburzenia autoimmunologiczne, w których organizm atakuje mielinę w komórkach nerwowych, takich jak zespół Guillain-Barré (GBS)
  • niektóre antybiotyki
  • leki przeciwdrgawkowe
  • choroby onkologiczne, zwłaszcza te, które bezpośrednio wpływają na układ nerwowy, takie jak szpiczak mnogi

Formy przewlekłe są często idiopatyczne, ale mogą także mieć przyczyny, takie jak:

• alkoholizm
  • cukrzyca i brak kontroli poziomu cukru we krwi
  • niektóre metale ciężkie
  • niedobory żywieniowe lub witaminowe, zwłaszcza tiamina lub witamina B12
  • niedoczynność tarczycy
  • niewydolność nerek
  • niektóre nowotwory, w tym rak płuc

Dlaczego warto przyjść, by leczyć polineuropatii?

Leczenie zależy od typu choroby, dlatego warto udać się na wizytę

Ogólny stan zdrowia może wpływać na czynniki ryzyka polineuropatii. Typowe czynniki ryzyka obejmują:

• cukrzyca
  • choroby nerek lub
  • wątroby
  • zaburzenia autoimmunologiczne
  • alkoholizm
  • zakażenia, w tym HIV, półpasiec i borelioza

Diagnoza
Podczas wizyty zostanie przeprowadzone badanie neurologiczne i dodatkowo będą zlecone badania laboratoryjne elektrofizjologiczne nerwowów i mięśni, aby zobaczyć stopień ich uszkodzenia.

Jeżeli zauważyłeś u siebie wyżej wymienione objawy, należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem. Wczesna diagnoza pozwala poznać przyczynę polineuropatii i wdrożyć leczenie.