Leczenie udaru mózgu

Udar występuje, gdy naczynie krwionośne w mózgu pęka i krwawi, lub gdy występuje blokada dopływu krwi do mózgu. Pęknięcie lub zablokowanie uniemożliwia dotarcie krwi i tlenu do tkanek mózgu.
Bez tlenu komórki mózgowe i tkanki ulegają uszkodzeniu i zaczynają umierać w ciągu kilku minut.

Dwa najczęstsze rodzaje udarów niedokrwiennych są zakrzepowe i zatorowe. Udar zakrzepowy występuje, gdy w jednej z tętnic dostarczających krew do mózgu tworzy się zakrzep. Skrzep przechodzi przez krwioobieg i zostaje złożony, co blokuje przepływ krwi. Udar zatorowy występuje, gdy skrzep krwi lub inne zanieczyszczenia tworzą się w innej części ciała, a następnie przemieszczają się do mózgu.

Podczas udaru niedokrwiennego tętnice dostarczające krew do mózgu zwężają się lub blokują. Te blokady są spowodowane przez zakrzepy krwi lub przepływ krwi, które są poważnie zmniejszone. Mogą być również spowodowane kawałkami płytki nazębnej z powodu odłamania miażdżycy i zablokowania naczynia krwionośnego.

Udar zatorowy jest jednym z dwóch rodzajów udarów niedokrwiennych. Występuje, gdy skrzep krwi tworzy się w innej części ciała – często w sercu lub tętnicach w górnej części klatki piersiowej i szyi – i przemieszcza się przez krew do mózgu. Skrzep utknie w tętnicach mózgu, gdzie zatrzymuje przepływ krwi i powoduje udar.

Objawy udaru mózgu

Utrata przepływu krwi do mózgu uszkadza tkanki w mózgu. Objawy udaru pojawiają się w częściach ciała kontrolowanych przez uszkodzone obszary mózgu.

Objawy udaru mogą obejmować:

• paraliż
  • drętwienie lub osłabienie ręki, twarzy i nogi, szczególnie po jednej stronie ciała
  • problemy z mówieniem lub rozumieniem mowy
  • zamieszanie
  • slurring speech
  • problemy ze wzrokiem, takie jak problemy z widzeniem w jednym lub obu oczach ze wzrokiem zaczernionym lub niewyraźnym lub podwójnym widzeniem
  • kłopoty z chodzeniem
  • utrata równowagi lub koordynacji
  • zawroty głowy
  • ciężki, nagły ból głowy o nieznanej przyczynie

Udar wymaga natychmiastowej pomocy medycznej. Jeśli uważasz, że ty lub ktoś inny cierpi na udar mózgu, od razu zadzwoń pod numer 911.

Co zrobić i jaki lekarz skonsultować po udarze?

Im szybciej osoba po udarze uzyska opiekę, tym lepszy będzie ich wynik. Ważne jest, aby powrót do zdrowia i rehabilitacja po udarze przebiegły jak najszybciej. W rzeczywistości odzyskiwanie udaru powinno rozpocząć się w szpitalu. Tam zespół opiekuńczy może ustabilizować twój stan, ocenić skutki udaru, zidentyfikować podstawowe czynniki i rozpocząć terapię, aby pomóc Ci odzyskać niektóre z Twoich umiejętności.

Jeśli podejrzewasz, że doświadczasz symptomów udaru, ważne jest, abyś szukał pomocy medycznej w nagłych wypadkach. Leki przeciwdziałające skrzepom mogą być dostarczane tylko w pierwszych godzinach po rozpoczęciu objawów udaru, a wczesne leczenie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszenie ryzyka powikłań długoterminowych i niepełnosprawności.

Zapobieganie jest możliwe, niezależnie od tego, czy zapobiegasz pierwszemu uderzeniu, czy próbujesz zapobiec sekundzie. Leki mogą pomóc zmniejszyć ryzyko zakrzepów krwi, które prowadzą do udarów. Współpracuj z lekarzem, aby znaleźć strategię profilaktyczną, która będzie dla Ciebie skuteczna, w tym interwencję medyczną i zmiany stylu życia.