Choroba Parkinsona - Objawy i Leczenie

Lekarz neurolog Dymitr Kostrica | Warszawa

Choroba Parkinsona Leczenie Leczenie Choroba Parkinsona 1

Choroba Parkinsona, jest zaburzeniem neurologicznym. Wczesne objawy choroby Parkinsona mogą być łatwo przeoczone, zwłaszcza jeśli występują sporadycznie.

Choroba Parkinsona zaczyna się od komórek mózgu, zwanych neuronami, które kontrolują ruch. Neurony wytwarzają substancję zwaną dopaminą. Choroba Parkinsona pojawia się, gdy neurony obumierają, a poziomy dopaminy w mózgu zmniejszają się. Uważa się, że brak dopaminy powoduje objawy, które wpływają na sposób poruszania się.

Sztywność kończyn i powolny ruch (bradykineza) pojawiają się wcześnie wraz z chorobą Parkinsona. Objawy te są spowodowane upośledzeniem pracy komórek nerwowych kontrolujących ruch. Osoba z chorobą Parkinsona zauważy, że ma bardziej gwałtowniejsze ruchy i porusza się w bardziej nieskoordynowany sposób niż wcześniej. Ostatecznie osoba może rozwinąć charakterystyczny „szurający chód”.

Objawy choroby Parkinsona

Warto przyjść na wizytę, jeśli zauważysz poniższe symptomy:

1. Drobne pismo ręczne
Nagła zmiana wielkości liter, może być wczesną wskazówką – choroby Parkinsona. Ludzie z Choroba Parkinson mają trudności z kontrolowaniem ruchu z powodu zmian w mózgu. Może to utrudniać precyzyjne umiejętności ruchowe, takie jak pisanie.

2. Drżenie
Drżenie jest prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalnym objawem choroby Parkinsona. Objawia się ono lekkim drganiem lub drżeniem palca, dłoni lub stopy. Osoba doświadczająca drżenia prawdopodobnie będzie jedyną osobą, która zauważy je we wczesnych stadiach choroby. Najbardziej zauważalne jest drżenie w spoczynku.

3. Problemy ze snem
Każdy ma kłopoty ze snem czas od czasu. Natomiast połączenie problemów ze snem i innymi objawami, charakterystycznymi dla choroby Parkinsona warto omówić na wizycie lekarskiej.

4. Sztywność i spowolniony ruch
Sztywność kończyn i powolny ruch (bradykineza) pojawiają się we wczesnym stadium choroby Parkinsona. Objawy te spowodowane upośledzeniem pracy komórek nerwowych kontrolujących ruch. Osoba z chorobą Parkinsona zauważy, że ma bardziej gwałtowniejsze ruchy i porusza się w bardziej nieskoordynowany sposób niż wcześniej. Może pojawić się charakterystyczny „szurający chód”.

Choroba Parkinsona Leczenie Leczenie Choroba Parkinsona 2

Leczenie choroby Parkinsona

Istnieje kilka leków, które mogą poprawić objawy choroby. Są one dobierane w zależności od objawów i tolerancji organizmu na konkretne leki.

Istnieją również inne metody leczenia, takie jak głęboka stymulacja mózgu (DBS),
dlatego warto omówić wszystkie możliwości lecznicze podczas wizyty.

Ważnym elementem leczenia jest rehabilitacja i regularna aktywność fizyczna dostosowana do stanu pacjenta.

Umów się na konsultację z neurologiem

Na konsultacji otrzymasz wszystkie niezbędne informacje, które pomogą Ci pomóc w walce z bólem głowy.